Vart tog pengarna vägen?

Under arbetet med boken om Harald Edelstam tvingades jag välja bort många goda historier eftersom de byggde enbart på andrahandsuppgifter, som jag inte lyckades bekräfta genom andra källor. Den enskilt viktigaste orsaken till att jag inte kunde belägga en rad historier var Sverker Åström som, trots flera förfrågningar, inte beviljat mig en intervju. Åström var åren 1972-77 UD:s kabinettssekreterare och den som ofta "drabbades" av Harald aktivistiska diplomati.


En historia jag inte tog med i boken handlar däremot i hög utsträckning om en helt annan "mumrik" på UD, nämligen Wilhelm Wachtmeister, chef för UD:s politiska avdelning under den tidsperiod som Harald var ambassadör i Centralamerika och Chile, och senare Sveriges ambassadör i USA.




Historien utspelar sig våren 1974 när Harald Edelstam turnerar runt i USA - påpassad både av svenska och amerikanska myndigheter. I olika sammanhang berättar han om sina upplevelser efter militärkuppen i Chile den 11 september året innan. Han föreläser på amerikanska universitet och högskolor, men framför allt talar han på olika stödgalor till förmån för kampen mot den chilenska militärdiktaturen. Efter avslutad turné har Harald en ganska ansenlig summa insamlade pengar som skulle göra bäst nytta i Chile, hos rätt mottagare. På något sätt lyckas han skicka pengarna till den svenska beskickningen i Chile med kurirposten från den svenska beskickningen i Washington. På försändelsen anger han Wilhelm Wachtmeister som avsändare. Men något går fel i hanteringen och försändelsen når inte avsedd person på den svenska beskickningen i Santiago de Chile.


Enligt Wien-konventionen är diplomatiska kurirförsändelser okränkbara och får inte öppnas eller stoppas av värdlandets myndigheter. Kurirförsändelsernas okränkbarhet vilar dock på en bräcklig grund eftersom privilegiet genom åren missbrukats. Ett av de mest flagranta brotten är de nordkoreanska ambassaderna i Danmark, Finland och Norge som under åttiotalet använde kurirförsändelserna för att smuggla knark. Därför behöver okränkbarheten vårdas, speciellt efter att en ambassadör förklarats persona non grata.


Den diplomatiska kurirposten är inte heller avsedd för att transportera oredovisade pengar till en motståndsrörelse. Därför kallas Harald upp till UD:s kabinettssekreterare Sverker Åström när han återvänder till Stockholm. För ingen tror på allvar att Wilhelm Wachtmeister skickat pengar till den demokratiskt valda folkfrontsregeringen och deras kamp mot Augusto Pinochets militärjunta som då hunnit torterat ihjäl över tretusen människor. Harald blånekar däremot till all vetskap och inblandning i den märkliga penningtransaktionen. Och där upphör spåren.


Jag har inte hittat några dokument i UD:s arkiv som belyser den här udda kurirförsändelsen och Sverker Åström är som sagt inte villig att prata med mig. Vart tog då pengarna som Harald samlat in under USA-turnén vägen? Skickades de tillbaka till Wilhelm Wachtmeister som i maj blir beskickningschef på den svenska ambassaden i Washington DC? Eller var hamnade de? Någonstans måste de ha tagit vägen.


Det här är en av många spännande historier som kantar Harald Edelstams väg genom livet...


Nyligen släpptes också en rad amerikanska dokument, efter år av hemligstämpling, som kastar nytt ljus över det politiska spelet bakom Haralds turné i USA. Jag återkommer till det i kommande inlägg.


Kommentarer
Postat av: Erik H. Edelstam

Du är lika slarvig med fakta i denna artikel, som du är slarvig och kommer med en rad sakfel i din bok om min fader. I ovan relaterade incident förekom Wachtmaister överhvudtaget inte. Han var vid den tiden pol.chef på UD i Stockholm. Pengarna kom inte från insamlingen i USA utan från Kuba och de hamnade till slut i mindre nogräknade människors fickor. Jag vore tacksam om du kollade fakta bättre innan du sprider ut dem på nätet.

2009-07-02 @ 15:33:44
URL: http://www.wordsandart.com
Postat av: Mats Fors

Tack för din kommentar!

Nu vill jag understryka att jag i mitt inlägg inte påstod, utan frågade, om Wilhelm Wachtmeister hade något samröre med den här penningtransaktionen, som enligt dig uppenbarligen skedde.

Däremot har du en viktig poäng. Som vi båda vet utses Wilhelm Wachtmeister till Sveriges ambassadör i USA i maj 1974. Däremot måste jag erkänna att jag inte vet den exakta tidpunkten, inte heller när Harald lyckades skicka pengarna med kurirförsändelsen. Men det kanske du, Erik, kan upplysa läsarna om?

Din uppgift om att pengarna inte kom från insamlingen i USA, utan från Cuba är för mig helt ny information. För att berika, nyansera och fördjupa bilden av din far, Harald Edelstam, skulle det vara värdefullt om du kunde utveckla påståendet.

Med vänlig hälsning Mats Fors







2009-07-03 @ 01:49:51
Postat av: Erik H. Edelstam

Mats Fors ber mig att närmare förklara min fader Haralds manipulerande med kurirpost och pengar. Jag hänvisar därför till min egen hemsida www.wordsandart.com eller den direkta adressen: http://wordsandart.blogspot.com/

Artikeln heter Harald Edelstam och de försvunna pengarna.

2009-07-05 @ 02:13:38
URL: http://www.wordsandart.com
Postat av: Mats Fors

Ursäkta att jag inte svarat tidigare, men jag har tillbringat semestern i den finländska skärgården, utan tillgång till Internet. Hjärtligt tack Erik för länken som gav ytterligare information om den här saken. Med vänlig hälsning Mats Fors.

2009-07-24 @ 16:19:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0